Cycling
High Tatras 2008
  • Štr.pleso - Žilina
Croatia Tour 2007
  • Split - Rijeka
Slovakia
  • Bojnice
  • Duchonka
  • Kremnica
  • Zázrivá
  • Tatry
  • Očová
  • Dedinka
  • Smolenice
  • Zemné
  • Kremnica
Czech
  • Hustopeče
  • Starý Hrozenkov
  • Jedovnice - Brno
Austria
  • Wien
  • Klosterneuburg
  • Baden
  • Hainburg
Hungary
  • Esztergom
  • Balatonalmadi
  • Gyor
  • Visegrád
  • Letkés
  • Komárom
Around Balaton 2007
 
Support
Contact
Links
 
* * *

Levné ubytování v CR a SR
Croatia Tour 2007
Split - Rijeka (11 - 22 august 2007) 405 km za 10 dní "na ťažko" po pobreží a ostrovoch severnej polovici Chorvátska / 33 - 16 °C /
Vlakom JadranExpress z BA do Splitu (Kastel Stari) - 10 dní bikovania, kúpania, opaľovania:) cez ostovy Pašman, Ugljan, Pag, Rab, Krk. V Rijeke - na vlak do Ogulinu s prestupom na JadranExpress cez Zágreb do BA.

Odchod sobotu 11.aug. z BA - 13.41 Ex do poslednej zastávky pred Splitom - Kastel Stari (cesta vlakom 16h)
1.deň - 5,30 - Z Kastel Stari - cez Trogir - do Dvornica - 36km / 25 - 17 °C / slnečno

Cesta vlakom prebehla rýchlo, hlavne vďaka kecaniu so spolucestujúcimi - s cyklopárikom z ČR a jedným Hoľanďanom. Češi (inak veľmi milí ľudia) vystupujú tam, kde aj ja, v Kastel Stari. Tiež sa im nechce zachádzať do centra Splitu. Zišli sme spolu k moru a tam sa lúčime. Ťahám smerom na sever do Trogiru, 5 km za ním dospávam krátku noc z vlaku, na skalnatom brehu pod borovicami. Kúpem sa a dopĺňam energiu. Potom pokračujem ďalej okolo strediska Marina, kde stúpam popri pobreží. Po štrkovej ceste prechádzam okolo záhrady, kde dedo na rebríku zbiera figi. Pýtam sa na cestu, či idem správne. Na cestu mi natrhá zopár fíg, ktoré sú o niečo väčšie ako som si doteraz nazbieral.
Mapa trasy - klikni pre detail Kastel Stari - Stanica - tu sa zacala tura - klikni pre detail Kastel Stari - klikni pre detail mestecko Marina - klikni pre detail stupanie nad mesteckom Marina - klikni pre detail stupanie nad mesteckom Marina - klikni pre detail

2.deň - Dvornica - cez Rogoznicu a Primošten - Jadrtovac - 45km / 26 - 17 °C / slnecno

Ráno si natrhám figi a vydávam sa na cestu. Rogoznica a Primošten sú krásne strediská. Podľa značiek ŠPZ je tu veľa Slovákov, Čechov, Nemcov, Talianov. Cestou stretávam dalších cykloturistov, kúpem sa na opustenej skalnatej pláži. Cestou prechádzam okolo 5km dlhého vyhoreného úseku borovíc. Miesto na stanovanie som si našiel v záhrade medzi viničom a olivami. Počas toho ako večeriam, niečo šuští v tráve vedľa stanu. Na hlas nereaguje a keď sa vídem von pozrieť, pohyb prestane. Bola to korytnačka, aké poznáme z malochovných predajní, s hnedým pancierom a asi tak 15cm dlhá.
Rogoznica - klikni pre detail Rogoznica - klikni pre detail Rogoznica - pristav - klikni pre detail Pred Primostenom - klikni pre detail Primosten - klikni pre detail Primosten - centrum - klikni pre detail Primosten - 1 defekt - klikni pre detail Primosten - centrum - klikni pre detail Po lesnom poziari - klikni pre detail

3.deň - Jadrtovac - cez Šibenik a Vodice - Pirovac - 36 km / 31 - 18 °C / slnečno

Ráno opravujem uchytenie zadného nosiča na brašne a po 2 km defekt. V Šibeniku idem okolo žel. stanice. Zájdem sa informovať a hlavne zistiť kam sa dá odtiaľto dostať vlakom. Veľmi neochotná pracovníčka vybavuje, ešte predo mnou jednu staršiu pani zo Švajčiarska, ktorá musí byť zhrozená ešte viac ako ja, prístupom k zákazníkovi. Keď sa dostanem na rad, pýtam si základné info, kedy ide vlak na rázcestie do Perkoviču. Pracovníčka ma vybavuje štýlom, že ' nevie, ale za peniaze sa dá niečo zistiť'. Po tomto zážitku som zvedavý ako dopadne kúpa lístka z Rijeky do Ogulinu na prestup na JadranExpres. Ale to je ešte ďaleko.
Po nájdení správnej odbočky do mesta Vodice, prechádzam cez most nad zálivom Krka, kde sa dá skočiť si bungee-jumping. Na oboch stranách mosta je možnosť na zastanie autami. Zopár ľudí sa tu fotí, výhľady sú tu naozaj krásne. Za Vodicami na odpočívadle opravujem ďaľší defekt.
V Pirovaci som si našiel miesto na prespanie v hájíku s kríkovým porastom. Ako je vidieť, je to 'vhodné' a dostatočne využívané miesto aj na sypanie odpadkov, kedže sa to tu medzi kríkmi stratí naozaj dokonale.
Sibenik - zel.stanica - klikni pre detail Zaliv pred Vodicami - klikni pre detail Zaliv pred Vodicami - klikni pre detail Bungee jumping na moste - klikni pre detail

4.deň - Pirovac - Pakoštane - 29 km / 32 - 20 °C / slnečno

Dnes je úspešný deň:) ..hneď ráno opravujem 1 defekt a popoludní ďaľší. Prechádzam okolo sladkovodného Vranského jazera. Od mora je ohradené iba 1-3 km pevniny. Vyzerá to už na pohodový večer, bol som si zaplávať, tento krát na pieskovej pláži v Pakoštane, miesto na stanovanie už mám obhliadnuté.. idem ešte na benzínku nabiť fotoaparát a mobil.. kým sa nabíjajú večeriam 'slávnostnú' :) konzervu ešte z Primoštenu spred 2 dní. Potom kontrolujem mobil, akosi sa nenabíja.. ajaj odpálil som si nabíjačku. ..ale Biograd je blízko, snáď si tam kúpim novú. Ibažeby nie ..nabíjačky sú tu vážne nedostatkový tovar.. Zohnal som ju až o 2 dni neskôr v Zadare po dlhom hľadaní.
cesta z Pirovacu  - klikni pre detail Vransko jazero - klikni pre detail Vransko jazero - klikni pre detail

5.deň - Pakoštane - cez Biograd - trajekt do Tkon na ostrove Pašman- Ždrelac - 31 km / 31 - 18 °C / slnečno

Biograd je pekné letovisko, dlhá pláž, veľa ľudí. Po preplavení sa na Pašman sa dostávam do iného sveta, život sa tu spomalil, nieje sa kam ponáhľať, áut je minimum. Aj práve preto sa tu jazdí super. Podvečer sa kúpem v zálive a prieplave medzi ostrovmi Pašman a Ugljan. Premáva tadiaľto trajekt zo Zadaru na ostrov Dugi Otok. Ešte pred kúpaním som si obhliadol miesto na stanovanie, takže ostávam pri vode, tak dlho ako sa dá, relaxujem. Potom sa rozkladám v záhrade asi 50m od zálivu. Jednotlivé parcely je síce možné jasne rozoznať, ale nič na nich nerastie, medzi nimi je zopár stromov. Slnko medzi nimi pomaly zapadá. V diaľke počuj trúbiť ďaľší trajekt..pohoda..

Biograd pristav - klikni pre detail Biograd plaz- klikni pre detail Biograd plaz- klikni pre detail Biograd - klikni pre detail Biograd pristav - klikni pre detail ostrov Pasman - klikni pre detail ostrov Pasman - klikni pre detail

6.deň - Ždrelac - po ostrove Ugljan - trajekt z Preko do Zadaru - Ražanec - 38 km / 33 - 18 °C / slnečno

Ráno balím a smerujem do prístavu na trajekt do Zadaru. Centrum je pekne upravené, história na každom kroku. Všímam si ju pri hľadaní mobil shopu. Prešiel som 8 predajní s mobilmi a elektro, nakoniec som našiel malú predajňu v historickom centre. Za nabýjačku platím 3x toľko ako doma v SR. Zjednávať sa nedá.
Odchádzam z mesta smerom na severo-východ na Ražanec.. Zatiaľ najteplejší deň, zásoby vody sa mínajú rýchlejšie, ostalo mi 0,5l vody a do najbližšej dediny je ešte 12km mierne zvlneným terénom,.. cesta je nekonečná..
V bio-kempe v mestečku Ražanec, (s oslami v ohrade, ako atrakcia pre deti) zavlažujem organizmus. Stretol som tu veľmi milých ľudí. Prihovára sa mi jeden 35-ročný Poliak (tiež nadšený cyklista, ktorý je tu teraz s rodinou na dovolenke). Na záver mi daruje na cestu balenie 'pravých poľkých' klobások Cabanos a minerálku. Celý čas pri nabíjaní fotoaparátu a dopĺnania energie má na mňa výhľad mladá rodinka Slovincov. Tiež spolu hovoríme. Pýtajú sa odkiaľ idem, kam a podobne. Nakoniec dostávam aj od nich výslužku:) pivo a kekse, pretože, ako hovoria budem potrebovať energiu:)
Podvečer sa kúpem na kamienkovej pláži s okruhliakmi ako žltý melón, vedľa volejbalového ihriska, kde hlasným pokrikovaním Slováci povzbudzujú slovenský tím proti iným dovolenkovým tímom. Vládne tu veselá nálada. Chvíľu sa tiež pozerám a potom sa rozkladám v borovicovom lesíku.

Most medzi ostrovom Ugljan a Preko - historicke centrum - klikni pre detail ostrovcek Osljak - historicke centrum - klikni pre detail Zadar - historicke centrum - klikni pre detail Zadar - historicke centrum - klikni pre detail Zadar - historicke centrum - klikni pre detail Zadar - historicke centrum - klikni pre detail Zadar - historicke centrum - klikni pre detail Cesta zo Zadaru do Razanec - klikni pre detail Cesta zo Zadaru do Razanec - klikni pre detail Cesta zo Zadaru do Razanec - klikni pre detail Razanec - klikni pre detail Razanec - klikni pre detail

7.deň - Ražanec - po ostrove Pag - Novalja - 48 km / 31 - 18 °C / slnečno

Ráno si naberám vodu v kempe a idem ďalej smerom na sever. Cestou prechádzam okolo tabuľe s nápisom ' Pag - ostrov kôz '. No za celú cestu som tu ani jedinú nevidel. Podľa suchého rázu krajiny, neviem ako tu môžu prežiť. Zo stánku pri ceste si kupujem kúsok kozieho syra.
Večer som si našiel miesto v hustom borovicovom lesíku a prežil som tu pre stredoeurópana zaujímavú noc. Spím na vrstve ihličia, kde je na 1 m2 cca 20 škorpiónov pod kameňmi, ktoré odhadzujem, aby som si vyrovnal terén. Nejaký druh 3cm malých a tmavohnedých. Doteraz som este škorpióny 'naživo' nevidel a neviem ako sa správajú. Po krátkom zoznámení zisťujem, že sú plachý, takže vzhľadom na to spím pokojne:) Moji malí noví kamaráti ma strážia:) až do 11h, lebo ráno prší. Keď prestalo, balím a idem na trajekt z Pagu na pevninu.

Paski most- klikni pre detail Paski most - klikni pre detail Paski most - klikni pre detail Paski most - klikni pre detail Odsolovacie nadrze pri meste Pag - klikni pre detail Pag - klikni pre detail Pag - klikni pre detail Pag - klikni pre detail Plaz pri meste Novalja  - klikni pre detail

8.deň - Novalja - trajekt Žigljen-Prizna - po pobreží na trajekt na ostrov Rab Jablanac-Mišnjak - Barbat na Rabe - 35 km / 30 - 16 °C / polooblačno - k večeru dážď / prevýšenie 400m

Trajektom som sa dostal na pevninu. Počas plavby sa mi prihára jeden Chorvát. Vracia sa z mesačnej dovolenky. Plavil sa prenajatou jachtou po ostrovoch.
Po strmom stúpaní z nuly na 300m.n.m. sa dostávam na hlavnú pobrežnú cestu číslo 8. Celý deň to vyzerá na dážď smerujúci z vnútrozemia. Nastupujem na trajekt pripravený na odchod, hneď ako sa vzdaľujeme pobrežiu záčína kvapkať. Na Rabe, je sucho, no hneď po vylodení si hľadám miesto. O 17h už mám rozložené. Okolo 20h to začalo..prietrž mračien, blesky a hromy priamo nad hlavou. Vypínam mobil, vyzerá to vážne..blesky trvali asi 2hod. Zážitok..:)
Pag - klikni pre detail stupanie na hlavnu pobreznu cestu - klikni pre detail stupanie a v pozadi Pag - klikni pre detail hlavna pobrezna cesta - klikni pre detail hlavna pobrezna cesta - klikni pre detail klesanie do pristavu Mislnjak - klikni pre detail trajektom na ostrov Rab - klikni pre detail trajektom na ostrov Rab - klikni pre detail

9.deň - Barbat na Rabe - mesto Rab - Lopar - trajekt Lopar-Baška - mesto Krk - 49 km / 30 - 18 °C / k večeru sa mračí / prevýšenie 440m

Ráno po zbalení stanu, prechádzam celý Rab z juhu na sever. Ostrov je krásny, zelený, veľa vegetácie, záhradky pri domoch. Oproti ostrovu Pag, je to veľká zmena. Pag je skôr púštneho charakteru, vegetácie minimum. Dopĺňam si vodu v kempe na severe ostrova, kupujem pohľadnice. Z prístavu Lopar sa preplavím na ostrov Krk. Táto cesta je trajektom posledná a aj najkrašia. Zaujímavé je, že za bike si 1x neúčtujú žiadnu cenu, kedže som jeho vodič, aj keď do teraz som musel za bike platiť. No keď je to tak, nebránim sa tomu:).
Na Krku stretávam Čechov, ktorí mi ochotne požičajú olej v spreji, kedže po prašnom Pagu mi už škrípe reťaz. Stúpam na sedlo Treskavac z nuly na 315m.n.m. s výhľadom na mesto Baška, kde som sa vylodil. Za mestom Krk si rozkladám stan. Hneď ako som sa ubytoval:) začalo pršať a prestalo až nad ránom.
pri meste Rab - klikni pre detail Supetarska Draga - klikni pre detail Supetarska Draga - klikni pre detail Plaz pri campe San Marino - pri meste Lopar  - klikni pre detail Trajektom na Krk - klikni pre detail Trajektom na Krk - klikni pre detail mesto Baska na Krku - klikni pre detail mesto Baska na Krku - klikni pre detail mesto Baska na Krku - klikni pre detail stupanie cez ostrov Krk - klikni pre detail

10.deň - mesto Krk - Omišalj - cez Krcki most - Rijeka - 52 km / 28 - 18 °C / slnečno

Od rána smerujem na sever k mostu spájajúci ostrov s pevninou. Počet áut narastá, krajnica skoro žiadna, vegetácia sa podobá tej slovenskej - agáty a pod . Prejazd cez most opäť poskytuje krásne výhľady. V deň, keď ho prechádzam je veľmi dobrá viditeľnosť. Práve natierajú zábradlie na bielo, štýlom traja kontrolujú jedného čo drží štetec a cigaretu:).
Trasa za mostom smerom do Rijeky nieje vôbec príjemná záležitosť. Ide o 20km úsek po ceste s maximálnym vyťažením v oboch prúdoch s autobusmi a kamiónmi. Krajnica je zároveň aj zvažujúci sa žľab na stekajúcu vodu. Cesta spočiatku klesá a ide sa rýchlo, no potom treba opäť nabrať stratené metre. Popri ceste je na krátkom 5 km úseku Bakarského zálivu niekoľko krížov ľudom, ktorí sa už domov nevrátia. Chcem tento úsek prejsť čo najrýchlešie, tak dávam do tohto permanentného stúpania všetko.
Rijeka je moderné mesto, promenáda, obchody, taká klasika + trošku smogu k tomu (po dlhom čase je to zmena ). Na žel. stanici si kupujem lístok do Ogulinu, kde prestúpim na JadranExpress. Naštastie sú tu veľmi milí a ochotne mi poradia, s ktorým vlakom je lepšie ísť. Zjem kúpenú pizzu a na chvíľu zaspávam v železničnej hale na drevených laviciach aké poznáme aj u nás. Na moju výšku 1,90 m pasujú dokonale. Okrem mňa, tu oddychujú ešte dve cykloturistky nabalené "na ťažko", ktoré smerujú vlakom do Slovinska.
Nakladám bike do prvého vagónu do uličky. V najbližšom kupé sedí veselí srbskí párik dôchodcov. S pani, bývalou nemčinárkou, hovoríme asi hodinu po nemecky, až kým nevystúpia, o živote v Chorvátsku, o Srbsku, o Slovensku, čo je lepšie, čo je horšie. Majú zaujímavý pohľad na svet, prežili vojnu a veľa zlého prežívajú každodenne, kedže sú Srbmi žijúci v Chorvátsku, no aj tak myslia pozitívne.
V Oguline je malá stanica. V miestnosti sú 3 lavice pre cestujúcich a 1 kávomat. Čakám tam niekoľko hodín kým príde JadranExpres. Je tu so mnou asi tak do 10 mladých turistov najskôr z UK, no všetci sa zhromaždujú pred nástupišťom. V čakárni som iba ja, tak si líham na lavicu. Vlak mi príde až o 4h nad ránom, mám dosť času, zaspávam.. Zo spánku ma niekto budí, že vlak je už tu !!! Pozerám na hodinky, neni možné, to neni môj. No aj tak mu ďakujem. Všetci idú na vlak do Splitu, s ktorým sa pred niekoľkými dňami začal aj môj výlet.

opar nad Rijekou - klikni pre detail Krcki most - klikni pre detail Krcki most - klikni pre detail Krcki most - klikni pre detail Krcki most - klikni pre detail centrum Rijeky - klikni pre detail centrum Rijeky - klikni pre detail centrum Rijeky - klikni pre detail centrum Rijeky  - klikni pre detail

Krátky okruh po hlavnom meste - 11.deň - Zágreb - 6 km / 19 °C /

V Zágrebe stojí JadranExpres 1,5 hodiny. Robím si krátku prehliadku centra. Síce je 5,40h ráno a je ešte tma, mesto na mňa robí dojem. Hneď od stanice sa dostávam vysvietenými ulicami do centra cez krásne upravené parky. Centrum je tiež udržiavané.. svetové módne značky, banky, ulice vykladané dlažbou. Mesto sa pomaly prebúdza, je pracovný deň. Pribúda ľudí prichádzajúcich za prácou. Na stanici je to jasne vidieť. Nastupujem do vlaku a smerujem späť domov.
centrum Zagrebu - klikni pre detail Zagreb kostol - klikni pre detail Zagreb - klikni pre detail Zagreb zel.stanica - klikni pre detail

Info na cestu
Kde prespať: sieť kempov je po ceste pekne rozptýlená po pobreží, denne som prešiel okolo 1 až 3 kempov. ceny sú okolo 7-12 Euro/osoba/noc + bike. Aj keď tieto ceny som si všímal len sporadicky, pretože kempy na prenocovanie som nevyužil.
Orientácia: mapy od VKÚ Harmanec - Jadranské pobrežie 1:100 000 + Jadranské pobrežie - príjazdová mapa 1:1 000 000, odporúčam držať sa hlavnej asfaltovej cesty, niektoré vedľajšie cesty (ako u nás 2.trieda) sú štrkové.
Jedlo: cenová úroveň porovnateľná so SR, potraviny niekde o 10-20% lacnejšie, bol som prevažne na konzervách a ovocí, ale napr. veľká pizza 400g Margarita v Rijeke stojí 95 Sk (19,-Kn, 1Kn = 5 Sk), sardinky od 5Kn (25 Sk), bagety od 2,50Kn, strúdľa 1ks - 6 Kn,
- strava na 2,3 dni vopred
- zásoba 8 litrov vody (na 1, 2dni vopred)
- na benzínkach si naberám vodu, dobíjam mobil, fotoaparát ..zišla by sa solárna nabýjačka

Výbava: osvedčený horský bike Rockmachine Surge 90, duše s ventilom na pumpičku, plášte Longus 26x1,95, brašne od Sport Arsenal, stan z Tesca sa osvedčil:), spacák Husky Enjoy, karimatka, mapník,
- pár náhradných dielov (3 duše, lanko k zadnej brzde a prehadzovačke ) - náradie (inbusáky, kľúče, montpáky, pumpička, fľaky na defekty, kliešte) - lekárničku (obväz, leukoplast, alkohol-borovičku:) na dezinfekciu.
- prvé 4dni - 5 defektov ..potom sa už štrkovým cestám vyhýbam:) ..najčastejšie išlo o tŕne

Poistenie: Union na 30 dní od vycestovania mimo SR
Linky: www.cp.sk, www.jadrolinija.hr - info o trajektoch, www.hznet.hr - info o vlakoch v Chorvátsku
Nebezpečie: Všeobecne povedané je severná polovica Chorvátska veľmi bezpečná lokalita. Na cestách na ostrovoch Pašman, Ugljan, Pag je minimálny počet áut, jazdí sa tu super. Na ostrovoch Rab a Krk počet áut narastá smerom k pevnine. Cestu po hlavnom pobrežnom ťahu neoporúčam a hlavne cesta od Krckého mostu do Rijeky je maximálne vyťažená. Reflexná vesta sa tu zíde. Väčšina ciest, po ktorých som išiel je bez krajníc.
Cykloštatistika: Za 10 dní jazdenia v Chorvátsku som prešiel 405 km, 5 ostrovov Pašman, Ugljan, Pag, Rab, Krk. Trajektami som prešiel vzdialenosť 31km, vlakom 1460km. Za celú cestu som nemal žiadne technické problémy ani iné. Jedine lepenie 5 defektov.

Flóra: palmi, borovice, vŕba, agát,
Fauna: cestou som videl korytnačky, škorpióny, čajky. Na hady a kozy som nenatrafil, aj keď mali by, a takisto delfíny a žraloky sa mi vyhýbali.
Celkový dojem: Chorvátsko je krásna krajina, prešiel som rôznorodé druhy subtropického prostredia, ktoré sa mení doslova po pár kilometroch, no dojem kazia mnohé skládky, ktoré sú často hneď vedľa cesty, za kríkmi. Odporúčam spoliehať sa sám na seba a mapu pri hľadaní cesty, aj pri najlepšej vôli domácich pomôcť.
Náklady: vlakom s kartou Junior spiatočný BA - Kastel Stari - BA = 3075,-Sk, za bike som neplatil. Pri kúpe lístka v ten deň už rezervácia miesta nebola možná, a neskôr vo vlaku si lístok už nikdo nepýtal.
Späť z Rijeky do Ogulinu - 42,50 Kn + bike 41 Kn = 420 Sk
Spolu - 4500 Sk + jedlo, ale človek musí jesť aj keby bol doma pri TV:)

Copyright © 2006-2008  ~  Created by: plaNET   ~  All rights reserved